Ten podręcznik dla pracowników młodzieżowych powstał w oparciu o doświadczenia, efekty uczenia się, wymiany młodzieży oraz mobilności personelu w ramach projektu pn.: KAWA – współpraca na rzecz sprawiedliwego handlu i edukacji (COFFEE- cooperation for fair economy and education), finansowanego ze środków programu Erasmus+ w ramach Akcji 2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiana dobrych praktyk – budowanie zdolności w dziedzinie młodzieży, który uzyskał dofinansowanie w 2018 r.

Projekt COFFEE powstał w oparciu o współpracę międzynarodową w odpowiedzi na takie główne potrzeby jak: potrzeba aktywizacji zawodowej młodzieży w krajach partnerskich projektu, brak zidentyfikowanych dobrych praktyk w zakresie ekonomii społecznej opartych o współpracę międzynarodową, potrzeba angażowania młodzieży z różnych krajów na rzecz ekonomii społecznej
i sprawiedliwego handlu, niski stopień umiędzynarodowienia grup młodzieżowych z krajów partnerskich, potrzeba umożliwienia skutecznej komunikacji w ruchu Kolpinga i budowania potencjału przedsiębiorczości społecznej. W odpowiedzi na opisane powyżej potrzeby powstała koncepcja projektu opierająca się o ideę partnerstwa strategicznego o innowacyjnym charakterze, w skład którego weszli przedstawiciele różnych sektorów:

  • sektor społeczny, ekonomii społecznej – Fundacja Dzieła Kolpinga (Polska), Kolping Mexico, Kolping Honduras, Kolping Romania
  • sektor prywatny – Langen Kaffee GmbH (Niemcy)
  • sektor publiczny – Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie (Polska)

Połączenie potencjału różnych sektorów pomogło stworzyć grupę projektową doświadczoną w działaniach związanych z aktywizacją zawodową, rozwojem przedsiębiorczości, przestrzeganiem zasad sprawiedliwego handlu i tym samym wzmacniać rozwój lokalny i budować potencjał instytucjonalny organizacji pozarządowych w krajach partnerskich programu Erasmus+ takich jak Honduras, czy Meksyk. Idea projektu opierała się na wymianie doświadczeń i wiedzy w oparciu o dotychczasowe praktyki aktywizacji młodzieży w krajach partnerskich, uprawę kawy fair trade w Hondurasie i Meksyku, palenie
i dystrybucję kawy fair trade w Europie oraz tworzenie miejsc pracy dla młodzieży w sektorze ekonomii społecznej ukierunkowanej na sprawiedliwy handel, na przykładzie kawy. Doświadczenie projektu, wymiana praktyk i wiedzy stały się podstawą do opracowania niniejszego podręcznika.

Celem podręcznika jest przedstawienie uniwersalnego zestawu narzędzi dla organizacji młodzieżowych, instytucji młodzieżowych, kadry młodzieżowej i liderów młodzieżowych, pomagających ocenić potencjał młodzieży, chcącej angażować się w działania związane z ekonomią społeczną i rozwojem inicjatyw na rzecz sprawiedliwego handlu.

  • Podręcznik prezentuje następujące tematy:
  • Sprawiedliwy handel oraz ekonomia społeczna i solidarna (ESS) – idea, zasady, koncepcje,
  • Ekonomia społeczna i solidarna (ESS) oraz możliwości zatrudnienia młodzieży w ramach inicjatyw sprawiedliwego handlu,
  • Kluczowe kompetencje w aspekcie ekonomii społecznej, solidarnej i sprawiedliwego handlu,
  • Narzędzia oceny liderów młodzieżowych – narzędzie do oceny kompetencji kluczowych w aspekcie ekonomii społecznej i solidarnej oraz sprawiedliwego handlu,
  • Najlepsze praktyki w zakresie edukacji liderów młodzieży – opis najlepszych praktyk w zakresie edukacji młodzieży w zakresie przedsiębiorczości społecznej i sprawiedliwego handlu

– Polski PODRĘCZNIK „Model rozwoju liderów młodzieżowych na rzecz sprawiedliwego handlu i edukacji”

POBIERZ – W POLSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ

– English MANUAL „Model of youth leaders development for fair economy and education”

POBIERZ – W ANGIELSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ

Projekt jest finansowany w ramach programu Erasmus+ przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) Komisji Europejskiej, w ramach programu Erasmus +

Wkład własny do projektu został zapewniony dzięki dofinansowaniu w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO udzielonemu przez Narodowy Instytut Wolności na złożony przez nas projekt: „Kawa z wartościami”.